Matematik efter 1960
Skoleloven af 1958 nedlagde mellemskolen, og det nye mål blev at holde eleverne samlet i en enhedsskole, der dog først blev endelig gennemført i 1993. I første omgang bibeholdt man en deling af eleverne i en retning, der på den boglige side kom til at hedde 1. til 3. real, mens grundkurset blev kaldt 8.-10. klasse.
I matematik kan man godt se, at der er forskelle på indholdet i de to afdelinger.

Forskellene i matematik mellem det boglige og almene spor fremgik af fagbeskrivelsen i Den Blå Betænkning fra 1960.

Den almene 8. og 9. klasse:
Regning:
"...gennem arbejdet med emner og opgaver fra familie-, samfunds- og erhvervslivet suppleret med systematisk taltræning at give eleverne sikkerhed i regning..."
Matematik:
"...at indføre eleverne i nogle begreber og metoder inden for matematikken..."

I 1.-3. real:
Regning:
"...at bibringe eleverne forståelse og færdighed i brugen af de almindelige metoder til praktiske talproblemer, derudover at opøve deres evne til at udføre numeriske beregninger med og uden mekaniske hjælpemidler (logaritmetabel og regnestok)..."
"...at give eleverne kendskab til en række økonomiske forhold i fsamilie, samfund og erhverv..."
Matematik:
"...at give en logisk begrundelse for de regler, der bruges ved forskellige former for beregning..."
"...at give eleverne indblik i matematikkens arbejdsmetoder, hvor man ud fra givne forudsætninger ad deduktiv vej afleder resultater, der kan anvendes ved løsning af praktiske problemer..."
"...at udvikle elevernes evne til at kritisk at bedømme et ræsonnements holdbarhed...""...at opøve elevernes evne til at give en tankegang et præcist sprogligt udtryk..."