Om skolelovene i det 21. århundrede
Lægger vi alle tiders skolelove ud på en lang tidslinje, vil vi se, at love udskiftes hyppigere i nyere tid end førhen. I 1800-tallet var der mindst 50 år mellem de store skolelove, i slutningen af 1900-tallet udskiftes lovene med intervaller på 10-20 år. Skolereformen i 2014 ændrede på 2009-loven, der ændrede på 1993-loven.

En væsentlig årsag er, at samfundet er meget mere foranderligt end for 150-200 år siden. I gamle dage var samfundet statisk. En anden årsag er, at man nu om dage er langt mere opmærksomme på skoleuddannelsens betydning for samfundets økonomi og velfærd.

Ledige, der ikke kan få jobs, skal i uddannelse, folkeskolen skal undervise i innovation og iværksætteri, uddannelserne skal målrettes derhen, hvor samfundet mangler arbejdskraft, eleverne skal lære projektarbejde, og der er øget fokus på elevernes kompetencer. Det handler mindre om, hvad du ved, end hvad du kan.